جفری هینتون از دانشگاه تورنتو، برنده جایزه نوبل فیزیک 2024 شد

به گزارش ایران کانادا، جفری هینتون، دانشمند بریتانیایی-کانادایی از دانشگاه تورنتو و جان هاپفیلد، دانشمند آمریکایی از دانشگاه پرینستون، به‌عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک 2024 معرفی شدند. این دو دانشمند به خاطر کشفیات و اختراعاتی که امکان یادگیری ماشین را در شبکه‌های عصبی مصنوعی فراهم کرده‌اند، این جایزه را دریافت کردند.

هینتون که در بریتانیا به دنیا آمده، در دهه گذشته به تدریس علوم کامپیوتر در دانشگاه تورنتو و همکاری با تیم هوش مصنوعی گوگل مشغول بود و در سال 2023 از این شرکت استعفا داد. او در تماس تلفنی با کمیته نوبل در آکادمی سلطنتی علوم سوئد گفت: “فکر نمی کردم این اتفاق بیفتد. من خیلی تعجب کردم.”

پیشرفت‌های هینتون و هاپفیلد

در این جایزه، هینتون و هاپفیلد به خاطر استفاده از مفاهیم بنیادی از فیزیک آماری برای طراحی شبکه‌های عصبی مصنوعی که به عنوان حافظه‌های انجمنی عمل می‌کنند و الگوها را در مجموعه‌های بزرگ داده شناسایی می‌کنند، تقدیر شدند. این شبکه‌ها در تحقیقات علمی و کاربردهای روزمره مانند شناسایی چهره و ترجمه زبان استفاده می‌شوند.

هاپفیلد شبکه‌های انجمنی را ایجاد کرده است که می‌توانند تصاویر و الگوهای دیگر را ذخیره و بازسازی کنند. هینتون، که به “پدرخوانده هوش مصنوعی” معروف است، روش‌هایی را اختراع کرده است که می‌تواند به‌طور مستقل ویژگی‌ها را در داده‌ها پیدا کند و کارهایی مانند شناسایی عناصر خاص در تصاویر را انجام دهد.

تأثیرات پیشرفت‌های هوش مصنوعی

هینتون در مصاحبه‌ای گفت: “فناوری هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و ما باید به‌طور جدی روی چگونگی کنترل آن کار کنیم.” او پیش‌بینی می‌کند که تأثیرات این پیشرفت‌ها شبیه به انقلاب صنعتی خواهد بود و به بهبود کارایی در بخش‌های مختلف، از جمله خدمات بهداشتی، منجر خواهد شد.

او همچنین نگرانی‌هایی را درباره عواقب ناخواسته ناشی از پیشرفت‌های فناوری هوش مصنوعی ابراز کرد و گفت: “ما هیچ تجربه‌ای از داشتن چیزهایی که از ما باهوش‌تر هستند نداریم.”

نوبل فیزیک و جایزه ۱/۴ میلیون دلاری

جوایز نوبل شامل مبلغی معادل ۱۱ میلیون کرون سوئد (حدود ۱/۴۴ میلیون دلار کانادا) است که بین برندگان تقسیم می‌شود. این مبلغ از ارثیه‌ای که به‌جا مانده از سازنده این جوایز، آلفرد نوبل، تامین می‌شود، به برندگان اهدا می‌شود. مراسم اهدا جوایز در تاریخ 10 دسامبر، سالروز مرگ نوبل، برگزار خواهد شد.

منبع
CBC

بیشتر بخوانید

دکمه بازگشت به بالا