مأموریت نجات اسپیس‌ایکس برای فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی

به گزارش ایران‌کانادا، به دلیل نگرانی‌های ایمنی، باچ ویلمور و سونی ویلیامز در وضعیت اضطراری قرار دارند.

روز شنبه، موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس با دو فضانورد از سکوی پرتاب ۴۰ در ایستگاه فضایی نیروی هوایی کاپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد. این مأموریت نجات برای بازگرداندن دو فضانوردی انجام شده که به دلیل مشکلات ایمنی، نتوانسته‌اند به زمین برگردند.

این کپسول به سمت مدار پرتاب شد تا خلبانان آزمایشی که فضاپیمای بوئینگ آن‌ها به خاطر مشکلات مختلفی در اوایل این ماه به‌صورت خالی به زمین بازگشت، را نجات دهد. فضانوردان ناسا، نیک هاگ و الکساندر گوربونو از روسیه، مسئولیت آوردن باچ ویلمور و سونی ویلیامز به زمین را بر عهده دارند.

از آنجایی که ناسا هر شش ماه یک بار فضانوردان را تغییر می‌دهد، این پرواز تازه که دو صندلی خالی برای ویلمور و ویلیامز دارد، تا اواخر فوریه به زمین برنمی‌گردد. مقامات اعلام کردند که امکان بازگرداندن آن‌ها در زمان کوتاه‌تری وجود ندارد، زیرا این موضوع می‌تواند بر سایر مأموریت‌ها تأثیر بگذارد.

با بازگشت این دو فضانورد، آن‌ها بیش از هشت ماه در فضا خواهند بود. ویلمور و ویلیامز انتظار داشتند که تنها یک هفته در فضا باشند، اما به دلیل مشکلات فضاپیمای استارلاینر بوئینگ، زمان اقامت آن‌ها به این میزان افزایش یافته است.

ناسا در نهایت به این نتیجه رسید که فضاپیمای استارلاینر بوئینگ خطرناک است. به همین دلیل دو فضانورد از این پرواز اسپیس‌ایکس کنار گذاشته شدند تا جای آن‌ها برای ویلمور و ویلیامز فراهم شود.

سونی ویلیامز به مقام فرماندهی ایستگاه فضایی ارتقا یافته و به زودی جمعیت ایستگاه به حالت عادی خود، یعنی هفت نفر، برمی‌گردد. با ورود هاگ و گوربونو در این آخر هفته، چهار فضانورد دیگر که از مارس در ایستگاه فضایی بودند، می‌توانند به خانه برگردند. بازگشت آن‌ها به دلیل مشکلات فضاپیمای استارلاینر یک ماه به تأخیر افتاده بود.

هاگ پیش از پرواز به تغییرات مکرر در سفرهای فضایی اشاره کرد و گفت: “همیشه چیزی در حال تغییر است.” او به دلیل تجربه‌اش در مدیریت وضعیت‌های اضطراری به مقام فرماندهی مأموریت نجات منصوب شده است.

دو فضانورد دیگر، زنا کاردمان و استفانی ویلسون، از این پرواز کنار گذاشته شدند و هر دو برای مأموریت‌های آینده واجد شرایط هستند.

هاگ درباره چالش‌های پرتاب با نیمی از تیم و بازگشت با دو فضانوردی که برای پرواز روی فضاپیمای دیگری آموزش دیده بودند، صحبت کرد و گفت: “ما باید با هم کار کنیم و به وظایف‌مان عمل کنیم.”

اسپیس‌ایکس به‌عنوان پیشرو در برنامه فضایی تجاری ناسا، در سال ۲۰۲۰ اولین بار فضانوردان را به ایستگاه فضایی فرستاد و اکنون به انجام ۱۰ پرواز فضایی برای ناسا ادامه می‌دهد.

 

منبع
CBC

بیشتر بخوانید

دکمه بازگشت به بالا