کمبود پزشکان خانواده در انتاریو؛ زنگ خطر به صدا درآمد

پزشکان استان انتاریو نسبت به پر نشدن تعداد قابل توجهی از جایگاه‌های رزیدنتی (کارآموزی پس از فارغ‌التحصیلی) رشته‌ی پزشکی خانواده ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش ایران‌کانادا, پزشکان استان انتاریو نسبت به پر نشدن تعداد قابل توجهی از جایگاه‌های رزیدنتی (کارآموزی پس از فارغ‌التحصیلی) رشته‌ی پزشکی خانواده ابراز نگرانی کرده‌اند. داده‌های جدید نشان می‌دهد که بیش از صد جایگاه خالی برای آموزش پزشکان خانواده‌ی جدید وجود دارد.

هر ساله، فارغ‌التحصیلان رشته‌ی پزشکی در کانادا باید حوزه‌ی تخصصی مورد علاقه‌ی خود را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنند. سرویس تطابق رزیدنتی کانادا (CaRMS) این فارغ‌التحصیلان را با برنامه‌های رزیدنتی در دانشکده‌های پزشکی در دو دوره‌ی مجزا مطابقت می‌دهد.

بر اساس نتایج دوره‌ی اول تطابق امسال، از مجموع ۵۶۰ جایگاه رزیدنتی پزشکی خانواده در انتاریو، ۱۰۸ جایگاه خالی مانده است. این تعداد نسبت به سال گذشته که ۱۰۳ جایگاه پر نشده بود، افزایش یافته است. این روند در چند سال اخیر سیر صعودی داشته است: ۱۰۰ جایگاه خالی در ۲۰۲۳، ۶۱ جایگاه در ۲۰۲۲، ۵۲ جایگاه در ۲۰۲۱ و ۳۰ جایگاه در ۲۰۲۰.

دکتر دیوید باربر، پزشک خانواده در کینگستون، انتاریو و رئیس بخش پزشکی عمومی و خانواده در انجمن پزشکی انتاریو (OMA)، نگرانی خود را درباره‌ی کاهش علاقه به رشته‌ی پزشکی خانواده ابراز داشته است. دانشجویان پزشکی در طول تحصیل با پزشکان خانواده همکاری کرده و زیر نظر آن‌ها آموزش می‌بینند. با این حال، بسیاری از دانشجویان پزشکی خانواده را حوزه‌ای پراسترس، کم‌بودجه و همراه با نارضایتی پزشکان می‌دانند.

کمبود رزیدنت‌های پزشکی خانواده به معنای این است که پزشکان کمتری پس از اتمام دوره‌ی رزیدنتی، پزشکی خانواده را انتخاب می‌کنند. در حال حاضر، ۲.۳ میلیون نفر در انتاریو پزشک خانواده‌ی شخصی ندارند و بر اساس پیش‌بینی‌های کالج پزشکان خانواده‌ی انتاریو، این تعداد تا سال ۲۰۲۶ می‌تواند به ۴.۴ میلیون نفر افزایش یابد.

در حالی که تنها ۳۰ درصد از فارغ‌التحصیلان سال گذشته، پزشکی خانواده را به عنوان اولویت اول خود برای دوره‌ی تخصصی انتخاب کرده‌اند، این رقم در سال ۲۰۱۵، ۳۸ درصد بوده و در طول سال‌ها کاهش یافته است. این وضعیت بر ضرورت رسیدگی به کمبود پزشکان خانواده در انتاریو تأکید می‌کند.

با این حال، امیدواری‌هایی وجود دارد که بسیاری از جایگاه‌های خالی امسال پس از دوره‌ی دوم تطابق که در ۲۵ آوریل برگزار می‌شود، پر شوند. لیزا توریف، مدیر ارتباطات CaRMS، توضیح داد که به طور معمول، جایگاه‌های خالی در دوره‌ی اول تطابق، اغلب در دوره‌ی دوم پر می‌شوند. برای مثال، سال گذشته انتاریو بعد از دوره‌ی اول ۱۰۰ جایگاه خالی داشت، اما پس از دوره‌ی دوم تنها سه جایگاه خالی باقی ماند.

بیشتر بخوانید

دکمه بازگشت به بالا